Ažurirano 23.01.2019. godine
Knjiga o ostvarenom prometu ili KPO knjiga je obrazac koji moraju da popunjavaju paušalno oporezovani preduzetnici. I to je jedina vrsta „knjigovodstva“ koju paušalci vode.
KPO obrazac definisan je „Pravilnikom o poslovnim knjigama i iskazivanju finansijskog rezultata po sistemu prostog knjigovodstva“. Po ovom Pravilniku tačan naziv KPO knjige je: „Poslovna knjiga o ostvarenom prometu paušalno oporezovanih preduzetnika“.
KPO knjiga izgleda ovako:
U ovu knjigu se unose svi prihodi koje paušalac ostvari od prodaje proizvoda ili pružanja usluga.
Paušalac ima obavezu da vodi evidenciju samo o prihodima, ne i o troškovima.
Obrazac KPO možete odštampati pa popunjavati ručno, ili napraviti u excelu pa tu unositi podatke. KPO knjigu vodite na godišnjem nivou znači posebni listovi ili sheet-ovi za period 01.01.20xx-31.12.20xx. Ovo je bitno zbog poreske, jer vam oni mogu tražiti KPO knjigu za određenu kalendarsku godinu.
Bitno je da kada vam poreska traži KPO knjigu na kraju unesete vaš pečat i potpis, kao na slici:
Na osnovu čega unosim prihode u KPO knjigu?
U knjigovodstvu, svaka poslovna promena, se knjiži na osnovu odgovarajućeg dokumenta koji služi kao tzv. podloga za knjiženje. Isto tako je i kod popunjavanja KPO knjige.
Dokument na osnovu koga unosite podatak u KPO knjigu je RAČUN (faktura).
Znači kada god prodate proizvod ili pružite uslugu fizičkom ili pravnom licu za odgovarajuću nadokadu, vi tom licu morate da izdate RAČUN.
Izgled računa
Izgled računa definisan je Zakonom o PDV-u koji kaže:
“Račun naročito sadrži sledeće podatke:
1) naziv, adresu i PIB obveznika – izdavaoca računa;
2) mesto i datum izdavanja i redni broj računa;
3) naziv, adresu i PIB obveznika – primaoca računa;
4) vrstu i količinu isporučenih dobara ili vrstu i obim usluga;
5) datum prometa dobara i usluga i visinu avansnih plaćanja;
6) iznos osnovice;
7) poresku stopu koja se primenjuje;
8) iznos PDV koji je obračunat na osnovicu;
9) napomenu o odredbi ovog zakona na osnovu koje nije obračunat PDV;
10) napomenu da se za promet dobara i usluga primenjuje sistem naplate.”
Kako vi kao paušalac niste obveznik PDV-a, ne morate da imate sve ove elemente Računa u skladu sa zakonom o PDV-u. Ali ipak, izgled vašeg računa definisan je Zakonom o zašiti potrošača, tačnije članom 12. Prema ovom Zakonu vaš račun mora da sadrži sledeće elemente:
- Naziv ili poslovno ime, adresa i PIB radnje (ovo su podaci iz registracije APR-a)
- Podatke o prodatoj robi odnosno pruženoj usluzi
- Prodajnu cenu za svaki pojedinačni proizvod ili uslugu koju naplaćujete po računu
- Datum izdavanja računa
Bez pečata i potpisa
Vaš Račun ne mora da sadrži pečat i potpis već samo identifikacionu oznaku lica koje je odgovorno za sastavljanje računa, a to ste naravno vi kao preduzetnik.
Znači na kraju računa možete da napišete Račun izdao: Ime i Prezime. I to je to prebacite račun u PDF i šaljete vašim kupcima, bez štampanja papaira.
Formu Računa možete napraviti u excel-u ili nekom drugom programu a možete naći i na netu neki besplatan program za izdavanje računa.
Račun u evrima
Ukoliko izdajete račun u valuti EVRO, svakako u KPO knjigu unosite iznos računa u dinarima. Ovde je bitan kurs po kome preračunavate evro u dinare. Prema članu 41. Zakona o deviznom poslovanju za potrebe knjigovodstva i statistike uvek se koristi zvaničan srednji kurs dinara koji možete videti na sajtu NBS.
Znači kada izdajete račun u evrima preračunavate evro u dinare prema zvaničnom srednjem kursu dinara na dan prometa dobara i usluga.
Da sumiramo kako izgleda knjiženje kod paušalca:
- Napravite formu vašeg Računa koji izdajete korisnicima;
- Za svaki proizvod koji prodate ili uslugu koju pružite izdajete račun korisnicima;
- Taj račun unosite u KPO knjigu po redosledu onako kako ste izdavali račune;
- KPO knjigu vodite odvojeno za svaku kalendarsku godinu;
- Ako račun izdajete u papirnoj formi, sve izdate račune čuvate u registratoru;
- Ako račun šaljete mail-om, sve izdate račune čuvate u posebnom folderu;
Poštovani, bavim se izradom unikatnih fontana svih veličina od prirodnih materijala i registrovan sam kao paušalac. Da li pored KPO knjige moram da vodim i neku drugu dokumentaciju. Da bih izradio fontanu povremeno preko računa kupujem pumpe za fontanu, kamen i posude. Postoji više tumačenja oko ovog pitanja. Molim Vas za mišljenje ukoliko Vam to ne predstavlja problem.
Poštovani, sa aspekta Zakona o porezu na dohodak građana vodite KPO knjigu i druge evidencije nemate. Medjutim, ovde se postavlja pitanje da li morate da vodite neke evidencije sa aspekta Zakona o trgovini i Zakona o fiskalnim kasama.
Ukoliko vaše poslovanje može da se opiše kao proizvodnja i prodaja sopstvenih proizvoda, sa aspekta Zakona o fiskalnim kasama, ne morate da imate fiskalnu kasu za prodaju vaših proizvoda fizičkim licima. To je navedeno u članu 3. Zakona o fiskalnim kasama, naravno u skladu sa tim ne vodite ni evidencije koje se vode prema ovom Zakonu.
Sa aspekta Zakona o trgovini postavlja se pitanje da li treba da vodite Knjigu evidencije prometa-KEP knjigu. S obzirom da u ovom Zakonu proizvođači sopstvenih proizvoda nisu izuzeti od vođenja KEP knjige kao ni prema Pravilniku o evidenciji prometa, prema mom mišljenju trebalo bi da vodite KEP knjigu ukoliko vršite maloprodaju. Pozdrav!
Zdravo, ne znam gde da pronađem svoju “Šifru poreskog obveznika”. PIB mi jedino pada na pamet ali on postoji kao poslebno polje.
Drugo pitanje: Kako se popunjava opis knjiženja? Da li se pored datuma navodi broj izdatog računa, ili možda firma kojoj je izdat?
Hvala
Šifra poreskog obveznika je šifra koju su vam dodelili u Poreskoj upravi, tu šifru zna samo vaš poreski inspektor (to je kao neka interna šifra u poreskoj), to polje ostavljate prazno.
Opis knjiženja se popunjava u slobodnoj formi – bitno je da opis jasno ukazuje na prihod koji je ostvaren. Znači najbolje je da bude “Račun br. xxx” možete dodati i naziv firme kojoj je izdat radi lakšeg raspoznavanja i slično.
Hvala mnogo!
Da li paušalci kad izdaju fakture moraju da pišu oslobođen od PDV-a
Ne pišete oslobođen od PDV-a, već pišete: “Napomena: Preduzetnik nije u sistemu PDV-a.”
Hvala
Hvala!
Super je objašnjeno. Imam pitanje: je li preduzetnici-paušalci koji vode knjigu KPO treba da je na kraju svake godine predaju poreskoj (i koji je rok) ili samo treba da je imaju u slučaju da im se zatraži kontrolom ili inspekcijom?
Ne treba da predaju svake godine, treba da imaju popunjenu i čuvaju kod sebe, može se desiti da vam inspektor kancelarijske kontrole zatraži kpo knjigu i u tom slučaju morate mu dostaviti.
Super. Hvala!
Poštovani,
u februaru sam registrovala agenciju za konsalting (u paušali), od APR-a sam dobila MA-obrazac. Šta treba da uradim što se tiče zdravstvenog osiguranja? U poresku sam izvršila prijavu u roku od 15dana. Za koliko da očekujem rešenje o paušalu i da li do tada imam zdravstveno osiguranje? Hvala unapred!
Treba da odete u Zavod za zdravstveno osiguranje i da pokrenete proceduru dobijanja zdravstvene knjižice, MA obrazac vam je potvrda da ste prijavljeni na socijalno osiguranje. Kada ćete dobiti rešenje o paušalu zavisi isključivo od vašeg poreskog inspektora, tako da je najbolje da njega to pitate. Zdravstveno osiguranje bi trebalo da imate jer ako nemate rešenje, onda nemate nikakva dugovanja prema poreskoj upravi, a prijavljeni ste na socijalno.
Postovani,
Da li se u KPO knjigi svaka stranica na kraju sabira posebno ili kako? Na kraju lista pise svega za prenos,ako tu stranu saberemo da li onda na sledecoj recimo strani 2 racunamo samo zbir strane 2 ili ukupno stranu 1+ stranu 2?
Hvala najlepse.
Poštovani, na svakoj strani prenosite ukupnu sumu, znači zbir prve strane prenosite na drugu, zbir prve i druge strane prenosite na treću i tako redom. Smisao je da se uvek na kraju vidi koliki vam je ukupan prihod. Nadam se da ste razumeli. Pozdrav.
Jesam,svaka stranica se sabira,tj.sledeca dodaje ukunom zbiru.
Hvala na objasnjenju.
Poštovani,
Predao sam zahtev APR-u za osnivanje preduzetnika (paušalac). Da li nakon dobijanja rešenja treba da se prijavljujem za zdravstveno osiguranje i u PIO ili je procedura automatizovana? Zdravstvenu knjižicu imam, ali nije overena, da li će uplatom doprinosa knjižica biti automatski overena ili moram da podnesem neki zahtev? Unapred hvala!
Procedura prijavljivanja na PIO i zdravstveno je automatizovana preko APR-a, tako da tu ništa ne morate da radite sami. Međutim, što se tiče overe zdravstvene knjižice, savetujem vam da odete do vašeg poreskog inspektora u PU u opštini na kojoj vam je sedište da tražite da vam što pre napravi Rešenje za plaćanje poreza i doprinosa kako biste po njemu počeli da plaćate obaveze, a samim tim će i zdravstvena knjižica biti overena automatski.
Takođe, napominjem da nakon dobijanja rešenja od APR-a morate elektronski (preko portala ePorezi) podneti poresku prijavu PPDG1R, u roku od 15 dana.
Poštovani, ako kao paušalac izdam račun u ovoj godini, a deo naplatim u ovoj, a deo u narednoj godini ili čak i ceo u narednoj godini, da li mi izdati račun u ukupnom iznosu ulazi u prihode ove godine ili deo ove, a deo naredne godine, s obzirom da mi kod podnošenja zahteva za paušal za tekuću godinu traže potvrdu Banke o ostvarenom prometu od 01.01. do podnošenja zahteva u koji ulaze i naplaćeni prihodi iz prethodne godine.
Poštovani, u članu 40. tačka 4) Zakona o porezu na dohodak građana jasno stoji da se preduzetniku ne može priznati pravo na paušalno oporezivanje “čiji je ukupan promet u godini koja prethodi godini za koju se utvrđuje porez, odnosno čiji je planirani promet kada počinje obavljanje delatnosti – veći od 6.000.000 dinara;”. Znači za limit za paušal gleda se samo ostvareni prihod u datoj godini, odnosno ako ste u ovoj godini izdali račun, celokupan iznos računa vam ulazi u prihod ove godine, bez obzira kada ćete taj račun naplatiti. Poreska nesrećno traži promet po računu, pa ako je u jednoj godini taj promet veći od 6 miliona vi morate da dokazujete da se uplata odnosi na račune iz prethodne godine. Trebalo bi da bude merodavna samo KPO knjiga i naravno uz nju da imate sve izdate račune. Pozdrav!
Poštovani,
Hvala za tekst i sve odgovore na pitanja čitalaca.
Moje pitanje: Da li može da se izda faktura na engleskom jeziku? U pitanju je rad sa stranom firmom i usluge sam vršio van Srbije.
Hvala!
Poštovani, pošto je u Srbiji zvaničan jezik srpski, dokumenta moraju da se izdaju na srpskom jeziku. Ali u slučaju kada imate inostranog klijenta najbolja opcija je da izdate dvojezični račun,tj da račun bude istovremeno na srpskom i na engleskom jeziku. Ovde možete skinuti primer dvojezičnog računa za usluge. File se zove: “PRIMER INO RAČUNA ZA USLUGE ZA LICA VAN SISTEMA PDV-A”.
Hvala na brzom odgovoru. Tako ću i uraditi, dvojezicno, jer jedni mi kažu da može samo engleski ali to mi nekako čudno.
Pozdrav!
Pozdrav
Da li KPO knjiga mora biti overena i ako se overava koja je procedura. Meni savetuju samo da je vodim bez overe. Da li je to ispravno.
Poštovani, KPO knjiga se ne overava u Poreskoj upravi ako ste na to mislili. Vi je vodite kao paušalac, a na zahtev Poreske uprave štampate KPO knjigu i overavate je vašim potpisom i pečatom, i kao takvu nosite u Poresku. S poštovanjem, PSK.
Hvala na odgovoru.
Poštovani, da li se u KPO knjigu na prvoj stranici unosi donos iz prošle godine?
Aleksandre, ne piše se donos iz prošle godine. KPO knjiga pravi se posebno za svaku kalendarsku godinu. Donos podrazumeva da u okviru jedne kalendarske godine prenosite saldo sa jedne stranice na drugu.
Hvala puno na odgovoru.
Poštovani, iz jednog od prethodnih odgovora sam zaključio da se može obavljati rad sa licima iz drugih zemalja. Da li to znači da se može izdati i faktura poslovnom partneru sa sedištem u drugoj zemlji, npr Republika Srpska ili Bosna i Hercegovina?
Naravno da možete obavljati rad za pravna ili fizička lica iz inostranstva, samo im izdate fakturu za usluge koje obavljate i unesete u KPO knjigu. Vodite samo računa o tome da ukoliko izdajte fakturu u stranoj valuti, u KPO knjigu fakturu unosite u dinarima po srednjem kursu NBS na dan izdavanja računa.
Poštovanje,
Pred kraj vašeg teksta stoji: “Znači kada izdajete račun u evrima preračunavate evro u dinare prema zvaničnom srednjem kursu dinara na dan prometa dobara i usluga.”
Primer, ako danas izdam račun a firma mi uplati za 3 dana da li u KPO knjigu unosim iznos u dinarima prema srednjem kursu danas ili na dan uplate firme kojoj sam izdao račun?
Hvala
U KPO knjigu unosite iznos prema srednjem kursu na dan izdavanja računa. Dan uplate nema veze sa tim.
Poštovani,
Krajem septembra meseca ove godine osnovao sam preduzetničku agenciju sa šifrom delatnosti 7112. Da li mi možete pomoći sa razjašnjenjem koliki ukupan promet mogu imati u ovoj, odnosno sledećoj godini? Dilema: Pominje se cifra od 6 miliona, da li se to odnosi na 2019-u godinu, šta onda u 2020. god?
Hvala puno na odgovoru.
Srdačan pozdrav
Miloše, promet od 6 miliona gleda se na nivou kalendarske godine. To znači da u 2019. godini možete imati promet do 6 mil. dinara, bez obzira na to kada ste osnovani. Takođe, u kalendarskoj 2020. godini počinje da teče novi limit za paušal u visni od 6 miliona dinara.
Molim Vas, da li je onda netačna informacija od koju sam dobio u konsultaciji sa knjigovođom, da u ovoj godini promet može biti do 6 miliona ali da u sledećoj, 2020.-oj do datuma osnivanja agencije, ne bi smeo preći 2 miliona?
Miloše, što se tiče limita za paušalno oporezivanje u visini od 6 miliona, tu se ništa ne menja od naredne godine. Proverite sa knjigovođom da li ste dobro razumeli informaciju, jer ovako kako ste je vi preneli, to apsolutno nije tačno.
Poštovani,
Zanima me kako se u KPO knjigu unosi primet koji je imao avansku uplatu. Na primer, ako je 20. jan 2019. godine naručilac uplatio avans za uslugu koja je završena 20. avg 2020. Koliko sam razumela, u tom slučaju u KPO knjigu se unosi samo ukupan iznos na dan 20. avg 2020, dok se avansna uplata ne unosi. Samim tim, uplaćeni avans se ne računa kao deo prometa u 2019. godini.
Hvala.
Srdačan pozdrav,
Una
Una, upravo tako kako ste napisali, avansna uplata ne unosi se u KPO knjigu, već samo promet za robu i usluge koji je izvršen.
Izdala sam kao preduyetnik pausalac avansni racun u ovoj godini, konacan racun cu praviti u sledecoj godini. Sta ulayi kao promet u ovoj a sta u sledecoj godini. Hvala
Danijela, u ovoj godini ništa ne ulazi u promet. U sledećoj godini kada izdate konačan račun po tom avansnom računu ceo iznos ulazi u promet te godine. Poenta je da avansni računi ne ulaze u promet.
Moje pitanje se odnosi na deo teksta “RAČUN U EVRIMA”.
Da li ista instrukcija vazi u slucaju bilo koje druge valute (Amreicki i Kanadski dolar)?
Tako je Jovane, ista instrukcija važi u slučaju bilo koje strane valute. Radi jednostavnosti objašnjenja koristili smo termin “račun u evrima”.